چکیده سابقه و هدف:یکی از مهمترین مهارتهایی که مراقبین در اتاقعمل برای ایفای مناسب نقش خود باید داشته باشند، مهارت برقراری ارتباط با بیمار است. شناخت عوامل مرتبط با این مهارت میتواند بر کیفیت مراقبت تأثیر بگذارد. بنابراین، این پژوهش انجام شد تا مهارتهای ارتباطی دانشجویان تکنولوژی اتاقعمل و هوشبری در دانشگاه علومپزشکی ایلام سنجیده شود. مواد و روشها:این مطالعه مقطعی در سال 1399 روی 163 دانشجوی تکنولوژی اتاقعمل و هوشبری دانشگاه علومپزشکی ایلام انجام شد که به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام (CSTR) بود. تحلیل دادهها با آزمونهای آمار توصیفی و استنباطی تیمستقل و آنوا و همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها:میانگین نمره مهارتهای ارتباطی 83/11± 73/108 بود. بین معدل با بُعد توانایی دریافت و ارسال پیام، ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (009/0 P=)؛ به طوری که دانشجویان با معدل بالاتر از توانایی دریافت و ارسال پیام بهتری داشتند. نتیجهگیری:میانگین نمره مهارت ارتباطی دانشجویان در سطح متوسط و محدوده خوبی است.
Rezaei S, Rostami A, Aghaei A, mohammadi S. Communication Skills and Related Factors in Paramedical Students of Ilam University of Medical Sciences. Journal title 2023; 1 (1) :1-6 URL: http://jph.medilam.ac.ir/article-1-28-fa.html
رضایی شهلا، رستمی عقیل، آقایی عباس، محمدی سارا. مهارتهای ارتباطی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایلام. عنوان نشریه. 1402; 1 (1) :1-6