سابقه و هدف: پس از شیوع کووید 19 در کشور ایران و بنا به توصیه سازمان بهداشت جهانی مبنی بر حفظ فاصله گذاری اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام مجبور به تغییر فعالیت آموزشی خود از آموزش حضوری به آنلاین شد. لذا پژوهش حاضر با هدف مقایسه کیفیت کلاسهای آموزش مجازی و رضایت از برگزاری آن در دانشگاه علوم پزشکی ایلام طی اپیدمی کووید 19 از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش مقطعی حاضر در دانشکده های پنجگانه دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1399 انجام شد. در این پژوهش 370 نفر از دانشجویان وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته کیفیت کلاسهای مجازی و رضایتمندی از دوره برگزارشده جمع آوری شد و با استفاده از آزمونهای تی مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه آنووا تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کیفیت کلاسهای آموزش مجازی و رضایتمندی از برگزاری آن از دیدگاه دانشجویان به ترتیب 9 / 47 ( 9 / 25 ) و 2 / 8 ( 9 / 5 ) بود. دیدگاه دانشجویان دانشکده پیراپزشکی در مقایسه با سایر دانشکدهها در ارتباط با کیفیت برگزاری کلاسهای آموزش مجازی و ابعاد آن بهتر بود و رضایت بیشتری از برگزاری کلاسهای آموزش مجازی داشتند ( 05 / 0 ). بین سن، ترم تحصیلی و رشته تحصیلی با میزان رضایت از برگزاری کلاسهای آموزش مجازی برگزارشده و کیفیت آنها از دیدگاه دانشجویان ارتباط معنی داری وجود داشت ( 05 / 0 )
نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام کیفیت کلی کلاسهای آموزش مجازی را در دامنه متوسط ارزیابی کرده اند و از دوره آموزش مجازی برگزارشده رضایت نسبی داشتند.
Rostami A, mohammadi S, Shohani M, Abedi L. Comparison of the Quality of Virtual Educational Classes and Students' Satisfaction in Five Faculties of Ilam University of Medical Sciences during the COVID-19 Epidemic in 2020. Journal title 2023; 1 (1) :20-26 URL: http://jph.medilam.ac.ir/article-1-27-fa.html
رستمی عقیل، محمدی سارا، شوهانی معصومه، عابدی لیلی. مقایسه کیفیت کلاسهای آموزش مجازی و رضایت از برگزاری آن از دیدگاه دانشجویان در دانشکده های پنجگانه دانشگاه علوم پزشکی ایلام طی اپیدمی کووید 19 در سال 13. عنوان نشریه. 1402; 1 (1) :20-26