چکیده سابقه و هدف: رایج تر ین شیوه ی ارزشیابی آموزش برگزاری امتحان است که معمولا اضطراب به دنبال دارد. با توجه به پاندمی کرونا، استفاده از شیوه ی مجازی در امتحانات رایج شده است. هدف این مطالعه بررسی سطح اضطراب و عوامل ایجادکننده ی آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در امتحانات مجازی در سال 1400 است. مواد و روش ها: این مطالعه ی مقطعی درباره ی 216 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1400 انجام شد. روش نمونه گیری دردسترس و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته بود که به صورت آنالین منتشر شد. داده ها با نرم افزار استاتا نسخه ی 14 و آزمونهای T مستقل و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: طبق یافته ها، 124 نفر سطح اضطراب بالا (57/41 درصد)، 58 نفر سطح اضطراب متوسط (26/85 ) و 34 نفر سطح اضطراب پایین (15/74 )را در امتحانات مجازی تجربه کرده بودند. بین متغیر رشته ی تحصیلی و سطح اضطراب تفاوت معنی داری بود (018/0=value.P ،)به این صورت که بالاترین سطح اضطراب به ترتیب در بین دانشجویان رشته های بیولوژی، بهداشت عمومی و مامایی بود. مهمترین علت ایجاد اضطراب در دانشجویان در امتحانات مجازی به پایان نبردن به موقع آزمون بود و عاملی که کمترین میزان اضطراب را برای دانشجویان به همراه داشت، تستی بودن سؤالات آزمون بود. نتیجه گیری: با توجه به سطوح بالای اضطراب در امتحانات مجازی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام و به خصوص دانشکده ی بهداشت و پرستاری و مامایی، الزم است خدمات روانشناسی در این دانشگاه ارائه شود. برای کاهش عوامل مؤثر بر بروز اضطراب میتوان از افزایش زمان آزمون و حل مشکل محدودیت برگشت به سؤاالت قبلی و بررسی اشکاالت فنی استفاده کرد.
بازیار محمد، نوشادی بشری، مومنی خلیل، ذبیحی راد جواد. بررسی سطح اضطراب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در امتحانات مجازی : یک مطالعه مقطعی. عنوان نشریه. 1402; 1 (2) :29-35