چکیده سابقه و هدف:در حوزههای علومپزشکی، باتوجهبه اینکه هم دانشجویان و هم اساتید با بیمار در ارتباط هستند، آموزشهای دادهشده توسط اساتید بسیار مهم و در بالین بیمار کاربردی است. به طوری که اساتید دانشگاه، مسئول انتقال صحیح مفاهیم علمی و نیز الگوی علمی و انسانی ارزشهای اخلاقی در محیط کار هستند. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت اخلاق حرفهای اساتید دانشگاه علومپزشکی از دیدگاه دانشجویان به روش مرور نظاممند انجام شد. مواد و روشها:این پژوهش، یک مطالعه مرور نظاممند است که با سیستم گزارشدهی مطالعات مرور نظاممند (PARISMA) انجام شد. مقالاتی برای این پژوهش انتخاب شدند که وضعیت اخلاق حرفهای در تدریس اساتید دانشگاه علومپزشکی را در ایران بررسی کرده بودند. پایگاههای داخلی ایران مانند پایگاههای Iranmedex، Magiran، SID، Irandoc و همچنین پایگاههای بینالمللی Science Direct، PubMed، ISI، اسکوپوس و EMBASE را نیز جستوجو کردیم. همچنین، برای اطمینان از انجام جستوجوی دقیق، منبعِ مقالات استخراجشده نیز مطالعه شدند. برای استخراج دادهها، پژوهشگران از سیاههای استفاده کردند که شامل اطلاعاتی همچون نام و نامخانوادگی، سال چاپ مقاله، شهر انجام مطالعه، حجم نمونه، هدف مطالعه، رشته دانشجویان بررسیشده، و یافتههای اصلی مقاله بود. تحلیلهای آماری نیز به روش کیفی انجام شد. یافتهها:برای بررسی وضعیت اخلاق حرفهای تدریس، 3853 نفر از دانشجویان از 10 مقاله بررسی شدند. دانشگاههای موردبررسی در شهرهای تهران، مازندران، جهرم، آبادان، قم، زابل، یزد و کرمانشاه قرار داشتند و شامل همه رشتههای تحصیلی بودند. میانگین نمره عملکرد اساتید ازنظر اخلاق حرفهای، مطلوب یا نسبتاً مطلوب بود. نتیجهگیری:وضعیت اخلاق حرفهای تدریس از دیدگاه دانشجویان در حد متوسط و متوسط روبهبالا بود. به همین دلیل لازم است علاوهبر طراحی ابزار یکسان برای بررسی وضعیت اخلاق حرفهای اساتید در تدریس، آموزشها و دورههای بازآموزی برگزار شود.
karimi yarandi H, komlakh K, komlakh K. Investigation of the Status of Professional Ethics of Professors of the University of Medical Sciences from Students’ Perspective: A Systematic Review. Journal title 2023; 1 (1) :7-12 URL: http://jph.medilam.ac.ir/article-1-24-fa.html
کریمی یارندی حسین، اقامیری سید حسین، کملاخ خلیل. بررسی وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید دانشگاه علوم پزشکی از دیدگاه دانشجویان: یک مطالعه مرور سیستماتیک. عنوان نشریه. 1402; 1 (1) :7-12