vvمراکز آموزشی پس از شیوع کووید-19 بسته شده (1)و آموزش بالینی نیز نیاز به حضور در مراکز بهداشتی و یادگیری مهارت های عملی در بالین دارد و کسانی که این اموزش هارا دریافت می کنند در آینده به عنوان یک نیروی کار در بیمارستان ها حضور خواهند داشت (2). تعطیلی مراکز دانشگاهی در کنار ایجاد چالش برای سیستم بهداشتی، آموزش پزشکی و درمان را نیز تحت تاثیر قرار داده است (2).در حوزه آموزش جراحی ، کاهش میزان مواجهه بالینی و حجم موارد درمانی ، کیفیت آموزش جراحی را به خطر می اندازد (3). به دلیل سرعت بالای انتقال این بیماری، از حضور دانشجویان به عنوان نیروی فعال در بالین جلوگیری می شود. کمبود کیس های آزمایشی و تجهیزات حفظت فردی، لغو شدن جراحی های غیرضروری و الکتیو از دیگر مشکلاتی هستند که بر سر راه دانشجویان علوم پزشکی قرار دارد (2). برنامه های طراحی جایگزین های یادگیری مجازی برای حفظ برنامه های درسی خود ، آینده آموزش جراحی را شکل می دهند (4). علی رغم تعدد منابع آموزشی انلاین، عدم حضور دانشجویان در بالین بیمار باعث می شود دانشجویان نتوانند ارتباط و مشارکت با بیمار ،که جزو مهارت های اصلی برای کادردرمان می باشد و همچنین مهارت های معاینات فیزیکی و ارزیابی بالینی را یاد بگیرند (2). همچنین تعطیلی بسیاری از کنفرانس های جراحی نیز در روند رشد وآموزش روش های نوین جراحی در اتاق عمل تاثیر منفی می گذارد (5). از طرفی کاهش سرعت و یا توقف انجام پروژه های تحقیقاتی توسط دانشجویان به دلیل شیوع ویروس کووید-19 و عدم حضور دانشجویان در دانشگاه و محیط های آکادمیک از دیگر چالش های آموزشی می باشد (5). عدم حضور در بالین باعث افزایش استرس و اضطراب در دانشجویان می شود چراکه آنها درباره آموخته ها و عملکرد خودشان مطمئن نیستند و همچنین سایر عواقب ناشی از کرونا در زندگی اجتماعی، این استرس را شدت می بخشد (6). در رابطه با چالش های آموزش بالینی در رشته پرستاری اتاق عمل می توان به افزایش میزان استرس دانشجویان، کمبود کیس های جراحی متنوع، احتمال انتقال کووید-19 به خانواده های دانشجویان، دور بودن از فیلد های جراحی، تراکم جمعیتی دانشجویان در مقاطع زمانی کوتاه، کنسل شدن تعداد زیادی از اعمال جراحی و عدم مشاهده تمام اعمال جراحی در دوره آموزش خود، کمبود وسایل حفاظت شخصی و تجمع دانشجویان در خوابگاه ها و اتاق های آموزش بالینی محدود اشاره کرد. پیشنهاد می شود که حتی الامکان از تعداد دانشجویان کمتری در آموزش بالینی استفاده شده و استفاده از شبیه ساز های جراحی به آموزش این رشته اضافه گردد. همچنین با واکسیناسیون کامل دانشجویان و تامین وسایل حفاظت شخصی، در محیط های بالینی حضور یابند. علاوه بر این باید سطح دانش و آگاهی دانشجویان افزایش یافته تا بتوانند علاوه بر آموزش، از آلودگی کووید-19 نیز پیشگیری کنند.
bastami M, Merajikhah A, Soleimani M. Challenges of clinical training of surgery and its care in the field of operating room nursing in the covid-19 pandemic. Journal title 2023; 1 (1) :54-56 URL: http://jph.medilam.ac.ir/article-1-23-fa.html
بسطامی مریم، معراجیخواه امیرمحمد، سلیمانی مهدیه. چالش های آموزش بالینی جراحی و مراقبتهای آن در رشته پرستاری اتاق عمل در پاندمی کوید-19. عنوان نشریه. 1402; 1 (1) :54-56