راهنمای مجموعه نرم افزارهای یکتاوب

 


راهنمای آموزش و رفع اشکال | راه‌اندازی اولیه | راهنمای جامع برنامه | فهرست ابزارهای مدیریت | راهنمای الفبایی | مقالات متنوع

جستجو در راهنما | فهرست فایل ها | پرسش‌های متداول | تالار گفتگو | ارسال پیشنهادها و اشکالات | برگشت به پایگاه


راهنمای سامانه مدیریت اطلاعات علمی و فناوری

 

 

 

سامانه‌ی مدیریت اطلاعات علمی و فناوری

این سامانه‌ فقط یک نرم‌افزار نیست!

 

مقدمه

  • برای فراهم کردن دسترسی اعضای هیات علمی و پژوهشگران به اطلاعات علمی و پژوهشی دانشگاه چه فکری کرده‌اید؟
  • آیا می‌خواهید نتایج یافته‌ها و تولیدات علمی خود را بر روی پایگاه اینترنتی دانشگاه منتشر کنید و آنها را به روز نگه دارید؟
  • آیا می خواهید امکان جستجوی پیشرفته و یکپارچه به همه‌ی داده‌های خود را برای کاربران پایگاه فراهم کنید؟
  • آیا می‌خواهید در عرضه‌ی اطلاعات به نحوی از سیستم شماره‌گذاری قاعده‌مند و سیستم نامگذاری نظام‌مند استفاده کنید، تا دیگران نیز از داده‌های شما بهره‌مند شوند و بانک‌های اطلاعاتی محلی خود را به روز کنند؟
  • آیا می‌خواهید با تکیه بر استاندردهای تبادل اطلاعات نتایج سایر مراکز تولید داده را دریافت کنید و آنها را در شبکه خود ذخیره کنید، برای آنها سامانه جدید طراحی کنید و حتی کار داده‌کاوی ویژه‌ی خود راروی مجموع داده‌ها انجام دهید؟
  • آیا با پذیرش "دسترسی آزاد به اطلاعات" و "یکپارچگی اطلاعات به جای جزیره‌سازی" خود را برای ورود به دنیای جدیدی از شبکه در هم تنیده اطلاعات آماده کرده‌اید؟
  • آیا بین سیستم‌های ناهمگون نشریات، طرح‌های پژوهشی، CV اعضای هیات علمی، کتاب‌ها و پایان‌نامه‌های خود پل زده‌اید یا هر یک از آن‌ها برای خودشان کار می کنند؟
  • آیا با ایجاد دسترسی برای کاربران و پژوهشگران خود امکان مشارکت آنها در تولید اطلاعات دیجیتال را فراهم کرده‌اید؟ یا هنوز به شیوه‌های سنتی گردآوری و ورود متمرکز اطلاعات کار می‌کنید؟

سامانه‌ی مدیریت اطلاعات علمی و فناوری بخشی از برنامه کلان سامانه‌ی ملی مدیریت اطلاعات علمی و فناوری - بخش سلامت است. این سامانه با هدف ساماندهی اطلاعات علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و سازمان‌های علمی و فراهم کردن امکان ارزیابی مداوم فعالیت‌ها و نیز امکان دسترسی پژوهشگران به داده‌های علمی طراحی شده است. برای استفاده از این آزمون نخست در بخش تنظیمات، متغیرهای مربوطه را وارد و تنظیم کنید. سپس با کمک فرم‌های موجود در هر یک از بخش‌های این ماژول یا فایل‌های XML مربوطه، سایر اطلاعات را وارد کنید.

 

 

نظام کد دهی سامانه

در این سامانه از نوعی روش کد گذاری داده‌ها استفاده شده است تا حجم تبادلات داده‌ای کم شود و نیز روند یکسانی در ذخیره داده‌ها (مثل تعیین نوع مقالات یا نام سازمان‌ها) حاکم گردد.

  • هر جا که استانداردهایی وجود داشته‌ است سعی شده است از آنها استفاده شود. برای مثال کشورها مطابق استاندارد ISO 3166-1-alpha-2 code elements کددهی شده‌اند:

http://www.iso.org/iso/english_country_title_fas_and_code_elements

  • همچنین کدهای سه‌حرفی زبان متناسب با استاندارد iso639-2 استفاده شده‌اند:

http://www.loc.gov/standards/iso639-2/

  • برای مواردی که استاندارد مشخصی وجود نداشته است، کدهای دو یا سه حرفی پیشنهاد شده است. برای مثال انواع مقالات به صورت زیر کددهی شده‌اند:
ORI
پژوهشی اصیل
Original Article
CRP
گزارش مورد
Case Report
REV
مقالات مروری
Review Article

 

به یاد داشته باشید: به کار بردن کدهای دو یا سه حرفی به جای اعداد می‌تواند گویاتر باشد و نیز امکان تغییرات آتی در متغیرهای سامانه را فراهم سازد.

برای آگاهی از نشانی‌ صفحات ویژه‌ی سامانه در برنامه به بخش راهنمای صفحات و پیوندها مراجعه کنید.

 

 

ورود اطلاعات در سامانه

برای ورود اطلاعات نخست تنظیمات لازم در قسمت تنظیمات سامانه را انجام دهید و سپس با مراجعه به هریک از بخش‌های سامانه کار ورود اطلاعات را آغاز کنید.

  • برای تسریع در کار ورود اطلاعات پایان‌نامه ها و طرح‌های تحقیقاتی، امکان ایجاد دسترسی به فرم‌های ورود اطلاعات در بخش تنظیم دسترسی مدیران فراهم شده است.
  • برای ورود اطلاعات نشریه امکانات و مستندات خاصی بر اساس فایل XML نسخه‌های نشریه توسعه یافته است که در بخش نشریات و مقالات در دسترس هستند.
  • برای ورود اطلاعات CV اعضای هیات علمی به بخش کارنامه علمی اعضا بروید و به اعضای هیات علمی و پژوهشگران دسترسی بدهید.

 

 

ویرایش و ورود اطلاعات

امکان ویرایش و ورود اطلاعات برپایه‌ی فایل‌های XML در بخش ارتباط با بانک اطلاعاتی در دسترس مدیران ارشد پایگاه است.

  • برای کار در این بخش نخست از بخش گزارش‌گیری و دریافت فایل جداول به صورت XML فایل جداول بانک اطلاعات پایگاه (awt_uniwsm_rds_TABLE_NAME) را دریافت کنید و پس از ویرایش یا افزودن اطلاعات از بخش ورود اطلاعات XML ویرایش شده اقدام کنید.
  • چون اشتباه در این بخش می‌تواند منجر به از دست رفتن داده‌های پیشین شما شود، خواهشمند است پیش از ورود اطلاعات با این روش، از بانک اطلاعاتی پایگاه پشتیبان تهیه کنید (تهیه‌ی پشتیبان از بانک داده‌ها).

 

 

Email : yektaweb (AT) gmail.com

 

Academic Web Tools - Yektaweb Collection - مجموعه مدیریت یکپارچه پایگاه‌های اینترنتی